Van Office Manager naar Vibe Manager? – maart 2016

Is Vibe de toekomst van office management? Volgens directeur Micha Hernández van Leuven wel. Vibe is een bedrijfsfilosofie die in Silicon Valley is ontstaan en  zorgt ervoor dat mensen op een ontspannen manier hun werk doen, maar ook dat iedereen binnen het bedrijf met elkaar in contact staat.”

Vibe is inmiddels naar Nederland is overgewaaid. Het idee: je moet niet alleen op kantoor willen zijn om je werk te doen, maar vooral omdat het er zo prettig is. Om te zorgen dat die sfeer ontstaat en behouden blijft, is een ‘Vibe manager’ nodig.

Vibe manager in de US inmiddels doodnormaal

De Vibe Manager lijkt op een Office Manager, maar dan wel een Office manager die véél meer uit zijn of haar mouw schudt. Een Vibe Manager heeft flair en is een soort hybride tussen een overblijfmoeder en je beste vriend. Hij of zij zorgt voor een biologische lunch van je lievelingsrestaurant en kent je verjaardag. Als een vlijtige huisvrouw uit de jaren vijftig speelt de Vibe Manager in op de behoeftes van de collega’s die hem of haar omringen. Een zitzak? Geen probleem. Een hangmat naast je bureau? Wat je maar wil.

In de Bay Area is het zelfs al een doodnormale baan. Sinds januari bewaakt Rita Wittek (29) in ons land de goede sfeer bij de Nederlandse vestiging van Wercker, een platform dat softwareontwikkelaars in staat stelt snel hun applicaties te bouwen en live te zetten. Wittek studeerde Chinees in Leiden en heeft een master in Aziëstudies. Naar Wercker stuurde ze een open sollicitatie, omdat ze na haar baan als projectmanager bij een groot bedrijf liever bij een kleine start-up wilde werken. Op dit moment heeft ze acht werknemers onder haar hoede.

Aan Rita kan je alles vragen!

„Rita zorgt voor ons”, zegt product manager Toon Verbeek (23), die een jaar geleden direct na zijn studie bij Wercker begon. „Ze let er bijvoorbeeld op dat we goed eten. Vroeger was ik daar slordig in, maar Rita wijst me er vaak op dat ik een gezondere keuze kan maken. Ze doet allemaal kleine dingen die het werk leuker maken.

Volgens Wittek bestaat er niet zoiets als een typische dag voor een Vibe Manager. „Ik doe zoveel verschillende dingen. Ik stuur stickers naar mensen die iets aardigs over ons hebben getweet, bedenk teamuitjes, en als het toilet moet worden schoongemaakt voor een bijeenkomst die ik heb georganiseerd, doe ik dat ook. Alhoewel… Daar heb ik sinds kort een schoonmaker voor geregeld.”

Toon Verbeek: „Je kunt Rita alles vragen. Al is dat vaak niet eens nodig. Laatst was ik bijvoorbeeld ziek. Normaal zou ik dan een aspirientje vragen aan een collega, maar voor ik zelf iets had gezegd stond Rita al aan mijn bureau met een heel verwenpakket aan verschillende soorten thee en vitaminen. Dat is toch heerlijk, ik hoefde meteen niet meer naar huis.”

De vibe manager als verbindende factor

Het bedrijf, met vestigingen in Amsterdam, San Francisco en Londen, heeft nu twee Vibe Managers in dienst. Zodra de vestiging in Londen uitgebreid wordt, zullen dat er drie zijn. „Vibe is de toekomst van Office Management”, legt directeur Micha Hernández van Leuffen uit. „Het zorgt ervoor dat mensen op een ontspannen manier hun werk doen, maar ook dat iedereen binnen het bedrijf met elkaar in contact staat.”

Bij Wercker bewaken Rita Wittek en Erin Lettire (33) de sfeer in respectievelijk Amsterdam en San Francisco. Samen vormen ze ‘Team Vibe’. Hernández: „Team Vibe is er om alle ontwikkelaars hier beter te maken. Zij inventariseren de behoeftes en houden elkaar op de hoogte van het reilen en zeilen binnen hun vestiging.” Juist omdat er bij Wercker verschillende locaties zijn en er met een groot tijdverschil gewerkt wordt, is het belangrijk de cohesie te bewaren tussen de verschillende kantoren. „Zowel werk als plezier moeten centraal staan. Wij zijn meer dan een bedrijf waar mensen van negen tot vijf komen om te werken, wij zijn een werkfamilie”, aldus Hernández. Maar is het gezond?

Trend?

Het fenomeen Vibe Manager past in een trend waarin bedrijven steeds verder gaan om het hun personeel naar de zin te maken. De Nederlandse ondernemer Quintin Schevernels, investeerder en adviseur bij verschillende start-ups, begrijpt wel waarom bedrijven die moeite nemen. Onlangs schreef hij het boek Suits en Hoodies, waarin hij de werkwijze van grote ondernemingen met die van start-ups vergelijkt. „Het inschakelen van Vibe Managers kan ervoor zorgen dat er een positief werkklimaat ontstaat, waarin mensen zich echt thuis voelen op hun werk en daardoor beter in een flow terechtkomen. Dat zou je wellicht ook mogen verwachten van het management en personeelszaken, maar zij hebben hun handen vaak vol met andere zaken.”

Daarnaast, zegt Schevernels, zorgt het ervoor dat de concurrent iemand niet zomaar weg kan kapen met een net iets mooiere smartphone of auto. „Elke start-up is gebouwd op een droom. Het is heel belangrijk om mensen aan te trekken die in diezelfde droom geloven. Op deze manier kun je mensen aan je binden. Het heeft wel iets weg van de entourage die je bij topsporters en artiesten ziet – alles om te zorgen dat zij maximaal presteren.

Ben jij nieuwsgierig naar de werkzaamheden van een Vibe Manager en zou je daar meer over willen horen? Registreer je dan op deze pagina. Zodra wij er een gratis kennissessie over geven, laten wij jou dat weten. Laat dus je naam hier achter!

bron: NRC.nl

 

4 gedachten over “Van Office Manager naar Vibe Manager? – maart 2016

  1. Ja, dat lijkt met helemaal geweldig. Ik doe het nu al als secretaresse, op piepkleine schaal met verjaardagskaartjes, wat persoonlijke aandacht. Het zou prachtig zijn om hiervan mijn werk te kunnen maken!

Laat een reactie achter bij alienvaartjesReactie annuleren