Voor werknemers gaat werkplezier over kleine dingen: kunnen lachen (en balen) met je collega’s, complimenten krijgen of gezellig samen lunchen. Meer plezier is volgens twee derde ook belangrijker dan een hoger salaris of de inhoud van het werk.

Ruim een kwart (27%) heeft het qua werkplezier echt goed getroffen, zij gaan élke dag met plezier naar hun werk. Opvallend hoog scoren de 55+ers: twee derde zegt dagelijks met plezier naar het werk te gaan. Gemiddeld scoort het werkplezier een 7+.

Flexibiliteit in plaats van een ‘verrassend’ teamuitje

Werkgevers hoeven geen trukendoos open te trekken met verrassende over-de-top bedrijfsuitjes, stoelmassages of sportschoolabonnementen. Uit de resultaten blijkt dat werkgevers het belang van dit soort zaken overschatten. Flexibiliteit wordt juist wel hoog gewaardeerd. Zelf kunnen bepalen waar en wanneer je werkt (45%), hoe je je werk invult (56%) en spontaan een vrije dag kunnen opnemen wanneer het jou uitkomt (67%): dat blijken belangrijke factoren voor werkplezier. Ook goede koffie of thee en een sfeervolle werkomgeving dragen bij aan werkplezier. Maar in the end hechten werknemers vooral belang aan waardering, fijne collega’s en de glimlach van een klant.

Samen lachen, samen balen

Werknemers halen werkplezier vooral uit het ervaren van een positieve verbinding met hun collega’s. Op een goede tweede plaats komt het meemaken van leuke en verrassende dingen op het werk. Ze willen het gevoel hebben onderdeel te zijn van een hecht team met een betrokken leidinggevende die regelmatig complimenten uitdeelt. En met collega’s waarmee ze kunnen lachen én balen, die samen successen vieren en die ook wel in zijn voor het uithalen van een goede grap, met elkaar of met de baas.

Er liggen voor werkgevers in tijden van een krappe arbeidsmarkt en daarnaast hoge burn-outcijfers, dus vooral daar kansen om talent aan te trekken en vast te houden. En om personeel gezond aan het werk te houden.”

Top 5 belangrijkste factoren voor werkplezier:
1.     Een glimlach toveren op het gezicht van een klant
2.     Het gevoel dat je onderdeel bent van een hecht team
3.     Samen met je collega’s kunnen lachen én balen
4.     Een menselijke, betrokken baas, met inlevingsvermogen
5.     Flexibel vrije dagen opnemen op het moment dat het jou uitkomt

bron: HRPraktijk