Meer empathie binnen een team heeft aantoonbare positieve effecten. Met een team werken waar de teamleden prettig met elkaar omgaan, heeft het voor de hand liggende voordeel dat je werk simpelweg leuker wordt. Maar hoe zorg je nou voor meer empathie in het team?

Veilig voelen
Eerder dit jaar kwam Google bijvoorbeeld naar buiten met zijn interne studie naar teamsucces. Wat onderscheidt slecht en goed functionerende teams, wilde het bedrijf weten. De zoekmachinegigant volgde 180 teams en zocht jarenlang naar de succesfactoren. Eén factor bleek doorslaggevend te zijn, ‘psychological safety’: in hoeverre de teamleden zich veilig voelen en voor elkaar openstaan. Hoe beter een team samenwerkt, hoe beter de output.

Naar elkaar luisteren
Google’s onderzoek sluit aan bij veel andere studies. In 2008 verdeelden psychologen van onder andere het MIT 700 proefpersonen in kleine groepjes, die allerlei verschillende taken kregen. In het ene groepje zaten slimme mensen, in het andere minder slimme; in sommige groepjes ontstond natuurlijk leiderschap, in andere niet. Maar de groepen die de taken het beste oppakten hadden hetzelfde kenmerk: er werd naar elkaar geluisterd. Groepen met, in de woorden van de onderzoekers, ‘high average social sensitivity’ waren innovatiever en bereikten betere groepsresultaten.

Sterker team
Een goede werksfeer betekent dus niet alleen dat je met een glimlach naar je werk rijdt, maar maakt je team daadwerkelijk sterker. Team-empathie is echter geen factor die je met een paar eenvoudige handgrepen kunt verbeteren. Toch is een aantal nuttige tips te geven:

  1. Zorg dat er contact is
    Echt contact is belangrijk en begint al ’s ochtends vroeg bij binnenkomst; elkaar echt aankijken en elkaar begroeten. Hoe meer face-to-face contact, hoe beter.
  2. Neem de tijd voor aandacht
    Echt de tijd nemen voor iemand als iemand je bv. een vraag voorlegt, een oplossing zoekt of overleggen wil.
  3. Koppel actie aan begrip
    Echt interesse tonen voor wat er is gebeurd en daarop voortborduren door er een vervolgactie aan te koppelen om het in de toekomst te voorkomen of nog betere resultaten te behalen.
  4. Zoek de vastzittende patronen
    Zoals in allerlei soorten relaties, heeft een team ook te maken met patronen die erin gesleten zijn. Zo kan een team ongemerkt altijd maar doorgaan, zonder eens stil te staan bij wat er eigenlijk minder goed gaat en waar mogelijke verbeteringen kunnen worden aangebracht. Zie ook onze Workshop Ongeschreven Regels.
  5. Zorg voor openheid
    Hoe meer openheid, hoe groter het vertrouwen.
  6. Ga het waardeoordeel uit de weg
    Het is goed om open te zijn, maar het gaat ook verder. Ga uit van een positieve intentie van je collega’s ipv dat je er direct een mening over hebt.

bron: tvc.nl