We hebben allemaal wel eens een dag dat het niet mee zit, dat je niet lekker in je vel zit en dat je improductief bent. Niet getreurd, hierbij 10 tips om de het om te buigen zodat je toch de baas bent over de dag en de dag met meer energie kan afronden!

De 10 tips waar je direct mee aan de slag kunt:

  1. Gun jezelf 5 minuten!
    Dit is essentieel om je brein in de ‘restart-modus’ te krijgen. Door even je systeem af te sluiten en het daarna weer op te starten, krijg je een nieuw perspectief op datgene wat je heeft gefrustreerd. Zonder je even af, haal een 5-tal minuten diep adem en geef jezelf de kans om die negatieve gevoelens om te draaien.
  2. Ga naar buiten!
    Geniet van de zon en de energie die ze je geeft om zo je geluksniveau op een slechte dag op te krikken.
  3. Doe iets waar je van geniet
    Zaken die we het liefst doen creëren positieve gevoelens. Wat het ook moge zijn dat je graag doet, doe ze vooral wanneer je een moeilijke dag hebt. De positieve energie die daaruit voortvloeit zal de negatieve energie die je irritatie heeft veroorzaakt, doen verdwijnen.
  4. Laat sociale media even voor wat ze zijn
    De natuur van sociale media wil dat we ons telkens opnieuw onbewust gaan vergelijken met onze vrienden en onze familie. Omdat de meesten zich enkel van hun beste kant tonen op Facebook en op andere sites, krijgen we vaak ongemakkelijke gevoelens over onszelf. Blijf op een slechte dag zo ver mogelijk weg van het internet. Je zal zien dat het veel makkelijker zal zijn om weer positief te gaan denken.
  5. Elimineer die negatieve stem uit je hoofd
    Jezelf naar beneden praten is enorm beschadigend, maar gebeurt meestal onbewust wanneer je met falen wordt geconfronteerd. Op een slechte dag zijn negatieve gedachten olie op het vuur. Eerder dan te focussen op de fouten die je net hebt gemaakt, steek je je tijd beter in het bedenken van een plan dat kan voorkomen dat die fouten worden herhaald.
  6. Sport, mediteer of neem een warme douche
    We hebben allemaal onze eigen manier om moeilijke informatie te verwerken. Mediteren, sporten of een warme douche kunnen ons helpen bij het verwerken van negatieve emoties die aan de basis van een moeilijke dag liggen. Het gaat erom je gedachten te verzetten en sterker te worden van de net opgedane ervaring.
  7. Wees dankbaar voor wat je hebt
    Negatieve gedachten voeden negatieve gedachten en brengen je in een negatieve spiraal. Op zo’n moeilijke dag is het belangrijk te beseffen hoe gelukkig je eigenlijk wel bent met je leven. Schrijf alles waarvoor je dankbaar bent eens op. Dat zal je verplichten de positieve zaken in je leven naar voor te brengen en de negatieve aspecten van die naar achtergrond te doen verdwijnen.
  8. Focus op je takenlijst
    Onderschat nooit de tevredenheid bij een afgewerkte takenlijst. Zaken afwerken geeft je een goed gevoel. Gun jezelf zelfs een beloning! Ook op een moeilijke dag geven gedane zaken je voldoening. De positieve energie die elke afgewerkte taak je geeft, legt de basis voor nog meer succes. Eens je takenlijst afgewerkt, is het incident van eerder die dag al vergeten.
  9. Vraag om een knuffel
    Mensen aanraken heeft een miraculeuze helingskracht en kan een slechte dag snel in de kiem smoren. Zelfs een knuffel van een vreemdeling kan wonderen verrichten. Omdat je niet snel een knuffel zal vragen aan een volslagen vreemde, vraag je het best aan je partner, je kinderen, een collega of vriend. In weinige seconden zal je je beter voelen.
  10. Wees creatief
    Maak de creatieve energie in je lichaam vrij. De energie die van je hoofd naar je handen stroomt verlegt de focus naar je project, eerder dan naar de gebeurtenissen van die dag. De creatieve opties zijn oneindig en al snel zal je ondervinden dat die creativiteit een wereld van verschil voor je maakt.

Bron: Express.be