Een nieuwe manier om mensen te verbinden aan een bedrijf of een merk is via een chatbot die zo normaal mogelijk conversaties voert. Disney heeft aan het begin van 2016 een door kunstmatige intelligentie bestuurde chatbot gelanceerd voor Facebook Messenger. Ter promotie van de nieuwe Muppet Show kunnen kijkers voortaan chatten met Miss Piggy en haar het hemd van haar bevallige lijf vragen. 

Een toenemend aantal consumenten zegt voorkeur te hebben voor contact met bedrijven via een chatprogramma. En daar speelt Facebook en Disney slim op in. Disney heeft in samenwerking met het Israelische bedrijf Imperson deze marketingbot in het leven geroepen. Volgens Imperson geeft deze vorm van marketing gebruikers het gevoel dat er een echte conversatie met een fictief karakter plaatsvindt. Op de site van het bedrijf worden nog een drietal andere voorbeelden getoond: een conversatie met een M&M snoepje, met de stripheld Iron Man of met Hollywood ster Jennifer Lawrence.

Zo echt, grappig en persoonlijk mogelijk.

De software achter de chatbot analyseert en interpreteert iedere opmerking die er binnenkomt om een zo grappig mogelijk opmerking, geheel in de stijl van Miss Piggy, terug te sturen. Sommige informatie, zoals de naam van de gesprekspartner, wordt specifiek in het gesprek gebruikt om het zo normaal mogelijk te laten lijken. Zodra een fan een bericht naar de bot verstuurt, wordt de beroemde muppet aan de Facebook contacten toegevoegd. Zo kan de fan voortaan op elk moment het gesprek vervolgen door simpelweg de oude conversatie in Facebook Messenger te openen.

Miss Piggy is een chatbot met karakter. De schrijvers van The Muppet Show hebben zo’n 6000 mogelijke reacties bedacht en de software van Imperson zorgt ervoor dat de gesprekken zo realistisch mogelijk verlopen. Zo slaagt de bot erin om haar fans voor langere tijd aan zich te binden. Sommige chatsessies duren wel zo’n dertig minuten. Net als in het fysieke leven is Miss Piggy ook niet voortdurend online. In haar drukke agenda probeert ze tussen haar afspraken door een gaatje te vinden om met haar fans te communiceren. Aan alles is gedacht om haar zo authentiek mogelijk te laten lijken.

Levensecht

Wanneer chatbots als levende karakters worden gezien waarmee je op een menselijke en natuurlijke manier kunt communiceren, dan vereist dit nogal wat van designers. Het positioneren en inkleuren van pixels is in het geval van ‘conversational interfaces’ niet van belang. Het gaat om het ontwerpen van het juiste karakter voor een bot en het modelleren van het gesprek.

Niet alleen Facebook, maar tal van andere bedrijven (waaronder een belangrijke als Microsoft met hun virtuele assistente Corana) zijn bezig met chatbots. Chatbots staan op het punt om door te breken. De technologie is nu zo goed dat software zelfstandig het gesprek kan afhandelen. Menselijke tussenkomst is niet langer nodig. Bedrijven kunnen dankzij de schaalbaarheid van chatbots 24 uur per dag bereikbaar zijn voor hun klanten en een compleet nieuwe vertrouwensrelatie opbouwen.

bron: marketingfacts.nl