Wanneer je last hebt van stress voel je je rusteloos, overprikkeld en gespannen. Een vol hoofd en een onrustig lichaam gaan op den duur hun tol eisen. Het is daarom belangrijk om stress vroegtijdig te herkennen en jezelf nieuwe gewoontes aan te leren om stress te verminderen: 10 tips die je hierbij helpen…

  1. Beweeg
    Maak je hoofd regelmatig even leeg door te sporten. Bij lichaamsbeweging komt er een hormoon vrij dat zorgt voor een soort van gelukstoestand. Hierdoor wordt het stressniveau verlaagd en ga je je beter in je vel voelen. Een gezonde geest in een gezond lichaam is het ideale pantser tegen spanning, zorgen en stress.
  2. Ga naar buiten
    Elke dag even buiten zijn, draagt bij aan de aanmaak van gelukshormonen. Juist als je de hele dag op kantoor zit, is het goed om even een frisse neus te halen tijdens je pauze. Alleen al een half uurtje wandelen is voldoende.
  3. Schrap onnodige afspraken
    Onze agenda’s staan tegenwoordig zo vol dat het gemakkelijk is om als gevolg van een drukke planning stress te ervaren. Zorg dus voor meer ruimte om te ontspannen in je agenda. Dat betekent dat je vaker ‘nee’ moet leren zeggen. Ga voor iedere afspraak na of je je er goed bij voelt en of je het voor jezelf doet of een ander. Zo werk je toe naar meer rust voor jezelf en duidelijkheid over welke vriendschappen je energie geven en welke juist energie kosten.
  4. Schrijf je gedachten op
    Door iedere avond je gedachten op papier te zetten, maak je niet alleen je hoofd leeg, maar sta je ook even stil bij de dag. Schrijf bijvoorbeeld over wat je dwars zit, wat je gedaan wilt hebben of waar je dankbaar voor bent. Door te schrijven komen er allerlei gevoelens en ideeën naar boven en die kunnen je helpen om te bepalen wat je echt wilt, en waar onnodig veel energie in gaat zitten. Ook kan schrijven helpen om prioriteiten te stellen.
  5. Zorg goed voor jezelf
    Wanneer je gestresst bent is het gemakkelijk om vette snacks te eten en laat naar bed te gaan. Maar hierdoor ervaar je alleen maar meer stress in je lichaam. Vermijd liever suiker, vet eten, koffie en alcohol als je gespannen bent. Deze voedingsmiddelen bevorderen de aanmaak van het hormoon cortisol, wat stress in de hand werkt. Eet veel langzame koolhydraten en verse groenten en fruit. Ook op tijd naar bed gaan is belangrijk.
  6. Gun jezelf off-time
    Niemand kan 24/7 gemotiveerd aan het werk zijn. Gun jezelf ook de tijd om te ontspannen, op jouw manier. De één ontspant door een avondje sauna, de ander gaat een flink stuk hardlopen en de ander zit graag met een dekentje en een boek op de bank. Doe wat voor jou goed voelt!
  7. Ruim op
    Door je kamer of huis eens flink onder handen te nemen geeft niet alleen voldoening, maar ook een opgeruimd gevoel in je hoofd.
  8. Stop met multitasken
    Hoewel het soms lijkt wel zo lijkt, is multitasken helemaal niet productief. Door meerdere dingen tegelijk te doen, bereik je vaak net niks. Door bewust bezig te zijn met één taak tegelijk, voelt je dag een stuk productiever en zijn je resultaten beter.
  9. Mediteer
    Mediteren klinkt ingewikkeld, maar is een zeer effectief middel tegen stress. Door de tijd te nemen en je alleen op je ademhaling te focussen, roep je de stresshormonen een halt toe. Ook al gaat het slechts om slechts vijf minuutjes per dag. Door te mediteren verlaag je je hartslag, verminder je de aanmaak van stresshormonen, verlaagt je bloeddruk en wordt je geest helderder. Tip: download eens een meditatie app!
  10. Besef dat je niet overal controle over hebt
    Mensen die stress hebben zijn vaak bang om de controle te verliezen. Het is goed om te beseffen dat niemand ooit ergens controle over heeft. Laat het los, zodat je je kunt overgeven aan wat het leven je vandaag brengt.

bron: de Dagelijkse Standaard