Wij willen jou graag voorzien van actueel nieuws. Dit kunnen actuele ontwikkelingen zijn mbt. management ondersteuning, de ontwikkelingen van de toekomst of artikelen die wij relevant vinden om met jullie te delen.

Focus op ontwikkeling van medewerkers wordt noodzaak! – oktober 2017

10 tips voor verminderen van stress! – september 2017

Wanneer je last hebt van stress voel je je rusteloos, overprikkeld en gespannen. Een vol hoofd en een onrustig lichaam gaan op den duur hun tol eisen. Het is daarom belangrijk om stress vroegtijdig te herkennen en jezelf nieuwe gewoontes aan te leren om stress te verminderen: 10 tips die je hierbij helpen…

12 verrassende feiten over lichaamstaal! – mei 2017

Als je met iemand praat, valt het dan je wel eens op dat iemand verder dan je neus naar beneden kijkt? Spannend! Dan is diegene intiem geïnteresseerd in jou! Er is een verschil tussen de ‘sociale zone’ en de ‘intieme zone’. Kom achter 12 verrassende feiten over lichaamstaal!

Stop met multitasken! – maart 2017

Dwalen jouw gedachten tijdens het lezen van een document al af na de eerste bladzijde? Je ben niet de enige, zegt Mark Tigchelaar. Van alle informatie die we op een dag binnenkrijgen, vergeten we 70% procent. Maar er zijn nog veel meer interessante weetjes over ons brein die impact hebben op ons functioneren.

Verzuim bij vaste krachten hoger dan bij tijdelijke krachten – maart 2017

Werknemers in vaste dienst verzuimen 2x keer zoveel als werknemers met een tijdelijk contract. Het verzuim onder werknemers met een tijdelijk contract ligt net boven de 2 procent. Het ziekteverzuim bij vaste krachten ligt op 4 procent: gemiddeld vier van de honderd werkdagen zijn ze afwezig. Dat staat in de Arbobalans 2016 van onderzoeksinstituut TNO.

WhatsApp status – maart 2017

Heb jij jouw WhatsApp status al een keer aangepast? WhatsApp heeft sinds vorige week een nieuwe functie: WhatsApp Status. Het idee erachter is dat je de mogelijkheid hebt om  een overzicht van jouw dag te maken en te posten. Je kunt dat doen d.m.v. foto’s en video’s en die kunnen weer bewerkt worden met bv. een tekst of een emoji eraan toe te voegen.

Wat levert zelfsturing op? – februari 2017

Zelfsturende of autonome teams krijgen steeds meer aandacht binnen organisaties. En terecht. Het stimuleren van autonomie werkt toekomstbestendige medewerkers in de hand. Autonomie in het werk is al jarenlang een onderwerp van wetenschappelijk onderzoek. En de aandacht voor het bevorderen van autonomie – de keuze om onafhankelijk dan wel afhankelijk te handelen – neemt de laatste jaren nog steeds flink toe. Vooral de aandacht voor het stimuleren van teamautonomie.

Talent eindelijk weer topprioriteit! – februari 2017

HRM-ers gaan nog beter hun best moeten doen talenten aan zich te binden en topwerknemers in de organisatie te behouden. De toenemende vraag naar topperformers wordt bevestigd door resultaten van onafhankelijk onderzoek onder Nederlandse HR-managers uitgevoerd in opdracht van Robert Half.

Steeds meer verantwoordelijkheid voor assistants – februari 2017

In de afgelopen jaren is het steeds duidelijker geworden dat het vak van management ondersteuner aan het verdiepen en aan het verbreden is. Steeds meer assistants opereren op HBO werk- en denkniveau, geven vaker leiding aan een aantal medewerkers en zijn budgetverantwoordelijk. Dit komt voort uit een groot onderzoek, onder 6.532 assistants. 

Tot welke generatie behoor jij? – januari 2017

Voor het eerst in de geschiedenis zijn er 4 verschillende generaties op de werkvloer; Babyboomers, Generatie X, Generatie Y en Generatie Z. Ieder met zijn eigen specifieke kenmerken, kwaliteiten en expertise. En bedrijven doen er verstandig aan om zich aan te passen aan de workforce van morgen.

Secretaresse nodig! – december 2016

Wil je als startup écht geld verdienen en willen groeien, dan is een secretaresse broodnodig. Aldus Antonio Belloni, een Italiaanse bedrijvendokter die veel schrijft over het Italiaanse bedrijfsleven. Hij betoogt dat juist in deze tijd een secretaresse essentieel is voor de slagingskansen van een jong bedrijf.

Hire for attitude, train for skills! – december 2016

‘Of ze een Schoevers opleiding hebben genoten is voor ons niet meer relevant! Wij zoeken secretaresses die pro-actief zijn, hun verantwoordelijkheid nemen en een hands-on mentaliteit hebben’. Aldus een HR Manager van een groot advocatenkantoor waar we laatst mee om tafel zaten. Interessant, niet? En ze is niet de enige!

Loonverschillen mannen en vrouwen kleiner – december 2016

De loonverschillen tussen mannen en vrouwen worden kleiner. Er bestaan nog steeds beloningsverschillen, maar deze zijn voor een groot deel verklaarbaar door kenmerken als opleidingsniveau, beroepsniveau, deeltijdwerken en werkervaring. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Hoe overleef je disruptie? – november 2016

Vroeg of laat hebben alle bedrijven ermee te maken: Disruptie. Dan ineens is daar een bedrijf wat het beter doet, anders doet, sneller doet, innovatiever is en voor veel opschudding zorgt. De boel ineens wakker schudt en op scherp zet. Maar hoe zorg je als bedrijf ervoor dat je niet de hekkensluiter wordt van partijen als Kodak, Nokia, Free Record Shop en V&D? Volgens recent onderzoek van MIT Sloan Management Review en Deloitte 

Effectiever samenwerken door DISC – november 2016

Soms wil het niet altijd lukken, dan verloopt de samenwerking tussen werknemers niet lekker en is het een uitdaging om dit dan vervolgens in goede banen te leiden. Een optie is om het gedrag van de werknemers te veranderen. Maar dat kost veel tijd en energie. Wat veel effectiever is, is uitgaan van de kwaliteiten van de werknemers en die op elkaar afstemmen. En DISC helpt daarbij!

Whatsappen onder werktijd? Kijk maar uit! – november 2016

Whatsappen onder werktijd? Geen recht op loon! Een werknemer die onder werktijd structureel veel privé WhatsApp-berichten had verstuurd, had geen recht op loon, aldus het oordeel van de kantonrechter. In een half jaar tijd had de werknemer onder werktijd ten minste 1255 WhatsApp-berichten gestuurd.

Drie trends in loopbaanmanagement – november 2016

Doordat de arbeidsverhoudingen tussen werkgevers en werknemers steeds meer verschuiven, worden organisaties gedwongen na te denken over een goed en modern loopbaanmanagement. En daar moeten ze niet te lang mee wachten, aldus het nieuwste rapport over loopbaanmanagement van organisatiebureau Deloitte.

Scholingsvoucher van het UWV – oktober 2016

Heb jij momenteel geen werk en wil jij jouw kansen vergroten met een opleiding, cursus of training? Dan kun je gebruikmaken van de scholingsvoucher van het UWV. Er zijn 2 soorten scholingsvouchers: voor werkzoekenden (max €2500 euro) en voor werkzoekende 50-plussers (max €1000 euro). Werkzoekende 50-plussers kunnen zelfs in aanmerking komen voor beide vouchers.

Meer plezier in je werk? – oktober 2016

Het is bijna niet voor te stellen: je collega’s staan niet meer ongevraagd elke twee minuten aan je bureau en respecteren je tijd, je stapel projecten slinkt in plaats van dat ze groeit, je baas is er altijd als je hem nodig hebt en aan het eind van je werkdag ga je met voldoende energie over naar huis. Utopia? Nee: Scandinavië. En met deze tips van onze noorderburen krijg jij ook weer meer plezier in je werk!

Hoe de virtuele assistenten het jou gemakkelijker gaan maken! – juli 2016

Het is even wennen en je moet er mee om leren gaan, maar de opkomst van voice search neemt in een sneltreinvaart toe. En daar kan jij, als management ondersteuner, gebruik van maken! In een jaar tijd hebben virtuele assistenten zoals GoogleNow, Siri (Apple) en Cortana (Microsoft) 10% aandeel in het wereldwijde zoekvolume weten te veroveren.

Een 33-urige werkweek en toch productief? – juni 2016

Hoe doen ze dat, die Denen? Officieel werken de Denen 37 uur per week, maar recente OESO-cijfers wijzen uit dat dat slechts 33 uur is. In Denemarken gaat iedereen rond vier uur naar huis om bij de kinderen te zijn of naar de hobbyclub te gaan. En toch is Denemarken een van de meest productiefste landen van Europa! 

Je zou maar directie-secretaresse zijn! – mei 2016

Dan bof je want dan ben jij het meest gelukkig in je werk, na ons dan want de eerste plek is voor ZZp’ers;-). Dat blijkt uit de Job Happiness Index 2016, uitgevoerd door Indeed. Het onderzoek geeft inzicht in wat werkgeluk inhoudt en wat mensen betrokken en gemotiveerd houdt op het werk.

Vergeet niet te knuffelen – april 2016

Dat mensen beter presteren als ze erkenning krijgen, als ze zich veilig voelen en fouten mogen maken, dat weten we allang. Waarom dat zo is, dat weten we nu ook. Oxytocine. Ook wel genoemd ‘het knuffelhormoon’. Oxytocine zorgt er vervolgens weer voor dat mensen meer vertrouwen geven en beter presteren.

Een slimme meid is op haar toekomt voorbereid – april 2016

Ken je deze slogan nog? Deze slogan uit 1989 van het ministerie van Sociale Zaken kan weer uit de mottenballen worden gehaald. En dan niet om meisjes te stimuleren een vak te leren zodat ze economisch onafhankelijk zijn, maar om de werknemer de regie te laten voeren over zijn/haar eigen loopbaan.

Van Office Manager naar Vibe Manager? – maart 2016

Is Vibe de toekomst van office management? Volgens directeur Micha Hernández van Leuven wel. Vibe is een bedrijfsfilosofie die in Silicon Valley is ontstaan en  zorgt ervoor dat mensen op een ontspannen manier hun werk doen, maar ook dat iedereen binnen het bedrijf met elkaar in contact staat.”

10 signalen die je vertellen dat je van baan moet veranderen – maart 2016

Heb jij vaak het idee dat je niets meer bijleert? Dat je je steeds meer gaat ergeren aan collega’s? Dat je je manager onuitstaanbaar vindt? Het zou wel eens tijd kunnen zijn voor een andere baan. Express.be zet de tien signalen op een rij waaruit blijkt dat die tijd inderdaad rijp is. Doe er je voordeel mee!

Tips om stress te verminderen en burn-out te voorkomen – februari 2016

Eén op de zeven werkende Nederlanders heeft last van burn-outklachten als oververmoeidheid en emotionele uitputting. Ingrijpen voor het misgaat kan door regelmatig te leven en te sporten, maar vooral door te bedenken: hoe kan ik mijn werk leuker maken?

Chatten met Miss Piggy in Facebook Messenger – Februari 2016

Een nieuwe manier om mensen te verbinden aan een bedrijf of een merk is via een chatbot die zo normaal mogelijk conversaties voert. Disney heeft aan het begin van 2016 een door kunstmatige intelligentie bestuurde chatbot gelanceerd voor Facebook Messenger. Ter promotie van de nieuwe Muppet Show kunnen kijkers voortaan chatten met Miss Piggy en haar het hemd van haar bevallige lijf vragen. 

Wie stilstaat, wordt opgepeuzeld – februari 2016

Ken je Pac-man nog? Het computerspelfiguurtje dat de beroemde rode, blauwe, oranje en groene spookjes moest zien te ontwijken? Tenzij hij een wit pilletje slikte want dan kon hij ze opeten. Hij werd aangehaald in de Volkskrant van afgelopen zaterdag waarbij de blauwe, oranje en groene spookjes vergeleken werden met de bedreigde middenbanen zoals ondermeer de secretaresse die voor het technologiespook uit rent maar wordt opgepeuzeld als ze stilstaat. 

Hi, ik ben Rob. Ot, je nieuwe collega! – januari 2016

Een vraag die veel mensen bezig houdt is wat de betekenis van digitalisering en robotisering is en kan zijn voor de toekomst van werk. Daarover is nu weer een nieuw rapport verschenen van de World Economic Forum. Die concludeert dat de komende jaren 5 miljoen banen verdwijnen. Daarin staat ook een lijst met de vaardigheden die je in 2020 het hardst nodig hebt op de werkvloer.

7 trends voor recruitment in 2016 – januari 2016

Als je kijkt naar de cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek zou werving van nieuwe medewerkers een eitje moeten zijn: in het derde kwartaal van 2015 stonden er 130.900 vacatures open, ten opzicht van 586.000 werkzoekenden. Maar helaas voor ons allemaal –zowel bedrijven als werkzoekenden- is niets minder waar.

CC ipv BCC slecht voor portemonnee! – januari 2016

De Meldplicht Datalekken is sinds 1 januari een feit. Het is dus extra opletten geblazen bij het werken met persoonsgegevens. Dat zal even wennen zijn, zeker als u weet dat ook zoiets ‘simpels’ als een mailing of – in het algemeen – een mail aan meerdere personen tegelijk versturen al aanleiding kan zijn voor een probleem.

Waarom zouden ze jou moeten kiezen? – november 2015

Als jij nu een baan zoekt, wil je natuurlijk heel graag weten hoe jij je onderscheid van andere kandidaten. En heb jij jezelf deze vraag nog niet gesteld, dan zul dat hoogstwaarschijnlijk worden gevraagd tijdens interviews. Hoe geef je nou goed antwoord op deze vraag? Waarop letten selecteurs bij je beantwoording? Wij zetten ze voor je op een rij.

Weg met jaarlijkse beoordelingsgesprekken! – november 2015

Heb jij ‘m al gehad, je beoordelingsgesprek? Het jaar loopt ten einde dus is het weer tijd voor beoordelingsgesprekken. Of toch niet? Is het bij misschien al afgeschaft? Steeds meer bedrijven kiezen er namelijk voor de beoordelingsgesprekken af te schaffen. Accenture is ermee gestopt, Deloitte, Microsoft….Prima plan naar onze mening!

Je kunt beter niets doen, dan druk te zijn met niets. – november 2015

We kennen ze allemaal wel: mensen die altijd druk, druk, druk zijn. Hun telefoon rinkelt de hele dag door en hun agenda zit propvol belangrijke meetings. Het lijkt alsof ze héél veel doen. Maar wat blijkt: druk zijn maakt je juist minder productief.

Gedrag veranderen? Geef een compliment! – oktober 2015

We doen het te weinig, of op de verkeerde manier. Toch is het geven van een compliment een van de sterkste methoden om gedrag te veranderen. Onderzoeksbureau McKinsey concludeerde al in 2011 dat complimenten, en de tijd en aandacht van managers, meer motiveren dan geldelijke beloningen.

Ervaring belangrijker dan kennis! – september 2015

Kennis is mooi, maar ervaring is belangrijker, blijkt uit een poll op de website van Ajilon. De meeste werkgevers zien dus liever dat je met je persoonlijkheid en werkervaring aantoont dat je over de gewenste competenties beschikt, dan dat je voor de betreffende functie de juiste opleiding hebt gevolgd.

Actief werken aan mentale gezondheid personeel – mei 2015

In 55 procent van de Nederlandse ondernemingen wordt actief aandacht besteed aan de mentale gezondheid van medewerkers. Een iets groter aantal (60 procent) voert ook actief beleid op de fysieke gezondheid van de medewerkers. Dat blijkt uit onderzoek dat de Arbo Unie deed onder Human Resource Managers naar het voorkomen van werkstress.

Opleidingsmogelijkheden onduidelijk voor werknemers – januari 2015

Werknemers vinden de opleidingsmogelijkheden die de werkgever biedt vaak onduidelijk. Vooral in de ICT en dienstverlenende sector zijn werknemers hier ontevreden over. Dit blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau NIDAP en vergelijkingssite Springest.