Weet jij van wie deze slogan is? Het is de slogan van Coolblue. ‘Alles voor een glimlach op jouw gezicht’ en om te zorgen dat jij weet wat jij van hen kunt verwachten en om te voorkomen dat ze het zelf nooit zullen vergeten, hebben zij dit naast hun logo gezet.
Hoe zit dat bij jou? Bij het bedrijf waar jij werkzaam voor bent? Ongetwijfeld kun je antwoord geven op de vraag wát jullie doen. En het zal voor jou ook niet lastig zijn antwoord te geven op de vraag hóe jullie dit doen. Maar als wij jou vragen waarom jouw bedrijf het doet, dan wordt het wellicht lastig(er). Grote kans dat alleen de oprichter het antwoord weet op deze vraag want hij heeft ooit de droom en de motivatie gehad om het bedrijf te starten.
Waarom
Volgens Simon Sinek is het essentieel voor bedrijven om stil te staan bij het ‘waarom’ en hij geeft dit weer via zijn Gouden Cirkel waarbij in de buitenste cirkel staat WAT je doet, in de middelste cirkel HOE je het doet en in de binnenste cirkel staat het WAAROM je het doet.
De beste organisaties, zo zegt Sinek, zijn die organisaties die een goed antwoord op de waarom vraag weten te formuleren en van daaruit handelen. Ze zijn daardoor niet alleen succesvoller en innovatiever, maar werken ook met meer plezier en passie. Geld verdienen is daarbij hooguit een bijproduct en kan nooit een waarom zijn. Het is eerder het resultaat. Als ‘alles voor een glimlach’ het waarom is, komt die winst vanzelf. Nou, die vlieger gaat wel degelijk op bij Coolblue want inmiddels maakt dit bedrijf een omzet van 555 mio euro…
Waar kom jij je bed voor uit?
Wij trekken graag de parallel naar het persoonlijke en in dit geval naar jou! Want wat opgaat voor organisaties gaat ook op voor jou! Wij geloven er namelijk in dat als jij weet waarom je werkt, je met meer plezier en passie jouw werk uitvoert. Het gaat daarbij om de vraag: Waar doe je het voor? Waar kom jij je bed voor uit?
Tijdens onze trainingen staan wij graag stil bij deze vraag. Dan vragen wij de secretaresses naar hun waarom, naar wat het is dan hen motiveert om dagelijks 100% te geven aan de organisatie waar zij werkzaam voor zijn. Daar komen dan uiteenlopende antwoorden op variërend van het inkomen, de relatie met hun collega’s, de relatie met hun manager, het verschil willen maken tot aan maatschappelijk betrokken willen zijn. Een levendige discussie is vaak het resultaat. Maar het waarom is natuurlijk voor iedereen persoonlijk.
Weet waarom
Waarom we dit doen? Tja, als jij je bewust bent van waarom je doet wat je doet geeft dat inzicht, energie en voldoening! Zodra je jouw waarom weet, kun je daar ook heel gericht een actie op ondernemen. Wellicht kun je meer betekenen voor het bedrijf waar je werkzaam voor bent of kom je tot de conclusie dat je toch elders je geluk moet gaan vinden, als voorbeeld Sanne uit onze blog.
Om achter jouw waarom te komen, zou jij jezelf de volgende vragen kunnen stellen:
- Waarom doe jij het werk dat je doet of waarom wil jij bepaald werk doen?
- Wat vind je belangrijk?
- Wat wil je bereiken?
- Hoe wil jij later herinnerd worden?
- Waarom doe je wat je doet?
Met dit inzicht vergroot je de kans dat je werk doet of gaat doen wat optimaal bij je past, zodat jij je helemaal op je plek voelt.
Heb je hulp nodig? Wij kunnen jouw helpen met het definiëren van jouw WAAROM , maar ook jouw WAT (jouw kwaliteiten) en jouw HOE (wat jou uniek maakt). Neem gerust contact met ons op, wij helpen jou graag!
Een permanente glimlach op je gezicht?
Oja, heb jij wat met de slogan van Coolblue en lijkt het je tof om voor deze organisatie te werken? Ze zoeken nog een directie-assistent, maar dan moet je wel leergierig, ambitieus én een permanente glimlach op je gezicht hebben!
Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en/of ons aanbod? Registreer je dan hier voor onze nieuwsbrief.