Zo’n 6 maanden geleden schreven we over de disruptie in de banksector. Nu is het de beurt aan de advocatuur en dit naar aanleiding van acties waarbij sommige advocatenkantoren hun kennis gratis beschikbaar stellen op het internet onder het mom van ‘wie hier niet in mee gaat, staat dadelijk gewoon aan de kant te kijken en verdient niets!’

De toekomst houdt ons bezig, het fascineert en boeit ons. Temeer omdat we zien hoe de toekomst zorgt dat we allemaal in beweging blijven. De toekomst zorgt dat wij gedwongen zijn om de ontwikkelingen in de gaten te houden en daarop moeten inspelen….nouja moeten, we hebben althans de keuze.

Het kan beter!

Discruptie ontstaat wanneer dingen sneller, beter, leuker of efficiënter kunnen. En in het voorbeeld van Charles Lückers Bedrijfsadvocaten transparanter kunnen. Zij hebben veel van hun standaardcontracten beschikbaar gesteld via het internet. Zo schrijven zij dat waar vroeger advocaten standaardcontracten opmaakten (arbeid, huur, koop etc.), tegenwoordig iedereen dat soort contracten van het internet kan plukken. Wel eens gehoord van de HEMA-notaris? Google er maar eens op. Alleen de naam al, zal menig traditionele notaris doen huiveren;-). Afijn, het was voor dit advocatenkantoor een aanleiding om een aantal van hun standaardcontracten op het internet te zetten want ‘wie hier niet in mee gaat, staat dadelijk gewoon aan de kant te kijken en verdient niets’. Charles  Lückers Bedrijfsadvocaten is overigens niet de enige, ook een Top-tier kantoor als CMS biedt al online mogelijkheden, maar doet dit door een tool beschikbaar te stellen waarbij je contracten samen kan stellen.

Meerwaarde leveren

Er is helemaal niets mis met de boel eens op te schudden. Je hoeft je ook helemaal niet gek te laten maken door de robotisering of de term disruptie. Wat verandert is dat kennis toegankelijk is en steeds meer toegankelijker wordt gemaakt. Wat niet verandert is dat je nog steeds meerwaarde of toegevoegde waarde moet leveren aan de klant want anders kan de klant het net zo goed zelf doen. Dit vraagt dus om kennis van jouw vakgebied, kennis van de technologische middelen én daar zo veel mogelijk voordeel uit halen. Niet voor niets wordt creativiteit vaak genoemd als dé belangrijkste eigenschap voor in de toekomst. En wat voor de advocatuur opgaat, gaat net zo goed op voor jou als management ondersteuner. Want als jij geen meerwaarde levert, kunnen managers het net zo goed zelf doen…

Toekomst

Waarschijnlijk wordt elke branche vroeg of laat wel een keer geconfronteerd met disruptie, maar de vraag is hoe jouw organisatie daar dan weer mee om gaat. Zullen ze het zien aankomen, zijn ze wendbaar genoeg? Genoeg om te blijven bestaan? Wat zou dat kunnen betekenen voor jou?

Ons advies: wacht niet af en wordt zelf een beetje disruptief; verdiep je in de ontwikkelingen en blijf leren! Ga actief op zoek naar trends in jouw vakgebied en in jouw branche. Denk na over jouw bijdrage aan de organisatie en verzin manieren om deze bijdrage te vergroten. De toekomst begint bij jou!

Wij helpen jou graag!

Wij helpen jou graag verder zodat jij dé expert wordt op het gebied van alle ontwikkelingen in jouw vak en je volledig op de hoogte bent van de wensen & behoeften van de organisatie en jouw bijdrage. Dan ga jij het verschil maken! Lees verder wat wij voor jou kunnen doen!

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en/of ons aanbod? Registreer je dan hier voor onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s