Welkom!

Welkom op de blog van Liefde voor Talent!

Vanaf het nieuwe jaar gaan wij ook bloggen! Dat wil zeggen, informatie delen, ervaringen vertellen maar we willen wel schrijven over zaken die jullie interesseren! En wat is dat dan? Waar lees je graag over, wat helpt je, waarmee kom je een stapje verder? Even wat steekwoorden om je op weg te helpen…

Energie, Talenten, Motivatie, Hoe manage ik mezelf, Wie ben ik, Wat wil ik?

Of over actuele onderwerpen zoals Ontslag, Solliciteren, Loopbaan, Netwerken etc..

Hopelijk hebben we je een beetje op weg geholpen en wil jij dat ook bij ons doen? Dus ons aangeven waar je over wilt lezen?

Dan kan één onderwerp zijn, maar dat kunnen natuurlijk ook meerdere onderwerpen zijn. Laat het ons weten! En om je een beetje aan te moedigen, ontvang je van ons de 10 tips om je te onderscheiden tijdens het solliciteren!

Alvast dank!

Groetjes, Alien en Mirjam

 

22 gedachten over “Welkom!

  1. Hoe kan ik mijn sollicitatiebrief op laten vallen tussen al die andere brieven? Layout technisch of met een pakkende woorden of??

    1. Hi Jacintha, heel erg dank voor je input! Hopelijk heb je iets gehad aan de 10 tips om je te onderscheiden tijdens het solliciteren.
      Ten aanzien van jouw vraag: Er zijn best een aantal tips te geven om jouw brief te laten opvallen tussen de andere brieven maar het blijft erg persoonlijk. Ervan uitgaande dat je sollicitatiebrief en CV aansluit op de vacature kun je bijvoorbeeld het onderscheid maken in creatieve openingszinnen door bv. met een actueel thema te beginnen of je opening te beginnen met een vraag, zoals: “Heeft u wel eens gedacht om deze functie in te laten vullen door een virtuele assistant?” Of je begint je brief met te vertellen wat als eerste in jou opkwam toen je de vacature zag. Hou het ook zeer kort en krachtig en maak al in de openingsalinea duidelijk waarom jouw talenten & vaardigheden interessant zijn voor de werkgever.” Als gedreven secretaresse met een pro-actieve houding, reageer ik met veel enthousiasme op de functie binnen …”. Of misschien wil je de opening wat ‘spannender’ maken. Als er bijvoorbeeld in de advertentie staat:’Wij zijn op zoek naar een pittige secretaresse’ dan zou jouw opening kunnen zijn:’Stop maar met zoeken want ik ben jullie nieuwe …..’ Maar ook dat is heel persoonlijk. Een foto op je CV is ook zoiets. Als je besluit om het wél te doen, zorg dan voor een energieke zakelijke foto en niet een vakantiefoto. Kortom, er zijn best wat mogelijkheden maar we blijven het herhalen: het is persoonlijk dus kijk wat bij jou past, maar ook wat bij de organisatie past die je benadert. Wij denken dat het belangrijkste is dat je jouw talenten, kwaliteiten en vaardigheden goed in kaart hebt en dat je je weet te onderscheiden door hier de nadruk op te leggen in relatie tot de vacature. Nogmaals dank voor je input en we zullen het zeker nog laten terugkomen in onze blogs!

  2. Hoi,
    Ik zou wel willen lezen over secretaresses die besloten hebben door te gaan als zzp-er. Welke obstakels kwamen zij tegen of was het juist de beste beslissing ooit?
    En ik ben geïnteresseerd in het combineren van je talenten privé (bijvoorbeeld creatieve hobby’s) en je werk. Kun je zelf zorgen dat jouw hobby jouw werk wordt? Zijn er secretaresses die dit hebben gedaan? Valt dit tegen of heb je dan je droombaan?
    Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
    Groeten,
    Silvia Schuitert

    1. Hi Silvia, heel erg dank voor je input! Hopelijk heb je iets gehad aan de 10 tips om je te onderscheiden tijdens het solliciteren.
      Ten aanzien van jouw vraag willen wij jou wijzen op onze Talent Angels rubriek. Daarin beschrijven o.a. Asré Kamphuis, Hanneke Wessel, Jennefer Boskeljon, Linda Hoogendoorn, Marianne Kohsiek, Mariska Mörs en Mirka Ridder de keuze die ze hebben gemaakt om als ZZP-er verder te gaan. Je leest waarom ze die beslissing hebben genomen, waar ze tegenaan lopen, wat goed gaat, wat minder goed gaat en of het de beste beslissing voor hen was.
      Jouw input met betrekking tot jouw vraag of je jouw (privé) talenten kunt combineren, cq. kunt benutten in je werk is input die we zeker terug laten komen in onze blogs!

      1. Bedankt voor het verwijzen naar de Talent Angels rubriek. Ik heb ze met veel plezier gelezen en er voor mij belangrijke informatie uitgehaald. Groeten, Silvia

  3. Ik zou graag willen weten hoe je Linked-in volledig kunt benutten bij je zoektocht naar een nieuwe baan.

    1. Hi Lisette, heel erg dank voor je input! Hopelijk heb je iets gehad aan de 10 tips om je te onderscheiden tijdens het solliciteren.
      Jouw vraag ten aanzien van Linkedin is een hele relevante, want ben je aan het solliciteren, dan móet je gewoon een Linkedin profiel hebben. Maar liefst 40% van de (meestal grote) bedrijven maakt nl. gebruik van social media voor het werven van personeel en dit percentage stijgt alleen maar! Hoe kun je Linkedin slim inzetten om zo snel mogelijk een voor jou passende vacature te vinden en hoe kun je je onderscheiden met een volledig Linkedin profiel zijn onderwerpen die wij zeker laten terugkomen in onze blogs!

  4. ik zou graag meer willen weten over het netwerken / solliciteren via social media: the do’s & don’ts, “wat werkt juist wel en wat niet?”. En ik ben ook wel benieuwd wat nu echt goede trainingen / opleidingen zijn om je deskundigheid actueel te houden en waar je echt wat aan hebt. Er worden zoveel trainingen aangeboden maar vaak is het programma gevuld met “lege hippe” woorden en als het prijskaartje dan voor je eigen rekening komt, is het best lastig om de afweging te maken ‘wel / niet volgen’.

    1. Hi Anja, heel erg dank voor je input! Hopelijk heb je iets gehad aan de 10 tips om je te onderscheiden tijdens het solliciteren.
      Wat wij aan Lisette hebben geantwoord, gaat ook voor jou op. Het is een hele relevante en actuele vraag die jij hebt en voor ons input die wij kunnen verwerken in onze blogs. Maar liefst 40% van de (meestal grote) bedrijven maakt nl. gebruik van social media voor het werven van personeel en dit percentage stijgt alleen maar! Hoe kun jij je netwerk, Linkedin en/of Facebook slim inzetten om zo snel mogelijk een voor jou passende vacature te vinden en hoe kun je je onderscheiden met een volledig Linkedin profiel zijn onderwerpen die wij zeker laten terugkomen binnenkort in onze blogs!

      Ten aanzien van jouw vraag met betrekking tot een geschikte opleiding, is het moeilijk hierop in te gaan zonder te weten naar welke opleiding je op zoekt bent. Welke vaardigheden zou je willen leren?

  5. Ik ben van plan om een management-assistent opleiding te gaan volgen. Welke opleiding ligt het beste in de markt? Graag zou ik hierin een goede keuze willen maken, aangezien de opleidingen van 1 jaar behoorlijk aan de prijs zijn.

    1. Hi Netty, heel erg dank voor je input! Hopelijk heb je iets gehad aan de 10 tips om je te onderscheiden tijdens het solliciteren. Wij richten ons als Liefde voor Talent op de secretaresse en haar persoonlijke ontwikkeling. Wij kijken graag naar jouw talenten, jouw kennisgebieden, wat het is dat jou motiveert en laten jou inzien dat als je jouw talenten volledig benut en de dingen kunt doen die jij leuk vindt en die jij goed kunt, dingen vanzelf gaan en dat je daar dan veel energie van krijgt.
      Jouw vraag betreft meer de vakinhoudelijke kant en afgezien van de standaard opleidingen die we kunnen noemen voor management-assitentes zouden wij jou niet de beste kunnen aanraden. Maar wellicht kunnen andere secretaresses jou verder helpen?
      Wie kan Netty een goede opleiding adviseren?

      1. Ik doe momenteel de opleiding Schoevers man. assistente van de LOI thuis. Voordeel ik doe het op mijn tempo.
        Nadeel is dat je heel veel zelf moet uitzoeken, zoals examens wanneer en waar etc.

  6. Het lijkt mij leuk om meer te lezen over de combinatie Management Support en Project Management. Slot per rekening bestaan de werkzaamheden binnen het Management Support vaak uit projectmatig werken of je trekt projecten naar je toe, afhankelijk hoe je manager hier mee omgaat.

    1. Hi Anne-Marie, heel erg dank voor je input! Hopelijk heb je iets gehad aan de 10 tips om je te onderscheiden tijdens het solliciteren. We zullen jouw input meenemen voor de blogs die van ons zullen verschijnen!

  7. Hoe kan ik mijn motivatie laten uitblinken. Hoe stel je je op bij een sollicitatiegesprek, do en don’ts. Moet ik als ik gevraagd word een salaris indicatie geven? Goede tips inzake management support.

    1. Hi Diana, heel erg dank voor je input! Hopelijk heb je iets gehad aan de 10 tips om je te onderscheiden tijdens het solliciteren. Ten aanzien van jouw vraag is naar ons idee het belangrijkste dat je jouw talenten & vaardigheden goed in kaart hebt en dat je je weet te onderscheiden door hier de nadruk op te leggen in relatie tot de vacature. Neem daarin ook mee wat jouw persoonlijke motivatiefactoren of drijfveren zijn om op deze vacature te solliciteren. Wat is de aanleiding? Wat heeft jou getriggerd? Waarom spreekt jou deze vacature zo aan? Probeer daar antwoord op te geven. Deze en tips ten aanzien van do’s & don’ts tijdens sollicitatiegesprekken zullen we laten terugkomen in onze blog artikelen!

      1. Hartelijk dank voor de tips. Soms vraag ik mij af of wij niet te oud en ervaren zijn. Vaak laat ik blijken in mijn sollicitatiebrieven wat mijn drijfveer en motivatie is, maar dan krijg ik antwoorden van: “uit de 300 brieven enz.”. Hoe gemotiveerd moet je zijn om op te vallen. Is het niet vaak, dat je als oudere en ervaren medewerker niet in hun profiel past. Vaak wordt gevraagd “ervaren secretaresse” en als je daarop solliciteer krijg een antwoord als bovenstaande. Ik zou willen weten wat de trend is waar ze naar op zoek zijn.

      2. Hi Diana, natuurlijk is het lastig om in deze tijd te solliciteren, dat is nu helaas een feit. En inderdaad zul je iets meer je best moeten doen als je wat ouder bent. Dus gegeven deze feiten kun je niet anders dan jezelf proberen te onderscheiden. In de tips die wij jou hebben gestuurd draait het allemaal hierom: Hoe onderscheid ik mij van de rest zodat ik boven het maaiveld uitkom? Heb je ze uitgeprobeerd? Doe het, ga met de tips aan de slag, het werkt! Maar ga ook eens bij jezelf na op welke wijze jij momenteel solliciteert; is dat passief of actief? Passief is dat je wacht en kijkt wat er op je afkomt. Je zoekt weliswaar vacatures in kranten, dagbladen of op internet, je maakt een profiel aan en als er een passende vacature is, dan ga je een sollicitatiebrief schrijven. Vervolgens wacht je op een reactie. Met deze manier ben je misschien zo’n 5 uur per week kwijt. Maar realiseer je dat slechts 30% van de vacatures naar buiten komt via kranten, dagbladen of internet. De resterende 70% van de vacatures verloopt nog altijd via-via. Dus ga actief solliciteren! Zoek zelf naar vacatures en benader werkgevers. De reden hiervan is dat je zo snel mogelijk toegang wilt hebben tot die 70% vacatures. Het belangrijkste van actief solliciteren is het initiatief nemen. En de belangrijkst tool daarbij is netwerken…Daarover zullen we binnenkort schrijven zodat je daar weer verder mee kunt.

  8. Ik vraag me af of er een wezenlijk verschil is tussen secretaresse en management assistent. Zie dat het ook per bedrijf kan verschillen, maar kan iemand mij meer uitleg hierover geven ?

  9. @Willy, ik denk dat er officieel geen verschil is tussen beide titels. Dit gaat er uiteindelijk om hoe de functie in de organisatie omschreven wordt.

Geef een reactie

Ontdek meer van 06 12303627

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder